Wat heb je nodig voor je halve of hele triathlon? (gevorderd)

Donderdag 07 Juli 2022

Wat heb je nodig voor je halve of hele triathlon? [Complete gevorderde handleiding]

In onze triathlon uitrusting handleiding voor beginners kon je al lezen wat de minimale benodigdheden zijn voor een triathlon deelname. Heb jij de smaak te pakken en wil je graag vaker triathlons gaan doen of wil je graag jouw uitrusting verder uitbreiden lees dan snel verder in onze complete handleiding voor de semi-prof uitrusting.

Als gevorderde triathleet wil je natuurlijk een zo goed mogelijke tijd neer zetten daarbij speelt een goede uitrusting een belangrijke rol.

Inhoudsopgave:
• Welke uitrusting heb je nodig bij elk onderdeel van de triathlon?
• Welke uitrusting heb je nodig bij het zwemmen?
• Welke uitrusting heb je nodig bij het fietsen?
• Welke uitrusting heb je nodig bij het hardlopen?

Welke uitrusting heb je bij elk onderdeel van de triathlon nodig?

De trisuit

De trisuit is het belangrijkste kledingstuk voor je triathlons. Deze kan je namelijk zo maar meerdere secondes of zelfs minuten tijdwinst opleveren omdat je geen complete kledingwissels meer hoeft te doen.

Het fijne van een trisuit is dat deze gemaakt zijn van goed ademende, vocht afvoerende en snel drogende materialen. Sommige trisuit merken gaan nog een stap verder en verwerken compressie materiaal in o.a. de bovenbeen stukken wat je bloedscirculatie en spieren ondersteunt.

Ga je voor de langere afstand triathlons? Dan is het zeer welkom dat de trisuit beschikt over een zeem die geschikt is voor deze langere afstanden. Daarbij mogen extra zachte stoffen, platte naden en een zachte kraag zeker niet ontbreken. Maar ook bescherming voor de rits tegen schuurplekken is zeker geen overbodige luxe.

Als laatste kan je kiezen voor een trisuit met korte mouwen of een mouwloos trisuit. Het merendeel van de triathleten kiest echter voor een trisuit met korte mouwen. Hiermee zijn je bovenarmen en schouders beter beschermd tegen de zon en het zorgt voor een betere aerodynamica.

Startnummerband

Bij elke triathlon krijg je van de organisatie een startnummer. Dit startnummer moet je zichtbaar dragen tijdens het fietsen en hardlopen. Vandaag de dag loopt iedere triathleet met een startnummerband. De startnummerband gaat om je middel waaraan je vervolgens je startnummer aan vastmaakt. Doordat de startnummerband los om je middel zit kan je deze snel en gemakkelijk omdraaien waardoor je nummer van je buik naar de rug gaat of vise versa.

Wil je graag energiegels of reepjes meenemen voor onderweg? Dan kan je deze vaak meenemen in je startnummerband. Zo heb je dus altijd voldoende energie bij de hand.

De chipband

Als triathleet wil je graag weten wat je eindtijd is toch? Daarbij is een goede tijdsregistratie belangrijk. Daarom dragen alle triathleten een chipband met wedstrijdchip. Deze chip zorgt ervoor dat je eindtijd stipt wordt vastgelegd als je over de finish komt. De wedstrijdchip krijg je van de triathlon organisatie en steek je in je chipband.

Triathlon uitrusting voor zwemmen

Het eerste onderdeel bestaat altijd uit zwemmen. Bij dit onderdeel zijn er drie belangrijke items die je zeker nodig zal hebben als je langere afstanden gaat zwemmen.

1) Het wetsuit

Voor lange afstand zwemmen is een goede wetsuit onmisbaar. Een goede wetsuit zorgt er namelijk voor dat je gestroomlijnder bent, sneller kan zwemmen en je lichaamswarmte beter vast kan houden.

Bij veel wedstrijden is een wetsuit vanaf een bepaalde temperatuur zelfs verplicht. Maar het kan ook zo zijn dat het verboden wordt om een wetsuit te dragen omdat het te warm is. Vraag hier altijd goed naar bij je triathlon organisatie.

Ga je voor een wetsuit? Kies dan altijd voor een triathlon wetsuit. Er zijn namelijk vele verschillende wetsuits te verkrijgen maar ze hebben allemaal een ander doel en werking.

Bescherming tegen het koude water met de juiste pasvorm

Een van de belangrijkste eigenschappen van een triathlon wetsuit is dat deze je moet beschermen tegen het koude water. Om dit te kunnen doen zijn goede wetsuits gemaakt van neopreen, en hele goede wetsuits van Yamamoto neopreen. Eenmaal het pak aan en in het water, dan loopt er vanuit de nek een héél klein beetje water naar binnen welk je vervolgens opwarmt met je eigen lichaamswarmte. Hierdoor blijft je lichaam beter warm.

Samen met de bescherming tegen het koude water speelt ook de pasvorm een belangrijke rol. Je nieuwe wetsuit moet namelijk perfect aansluiten op je lichaam zodat je het uiterste uit je wetsuit kan halen. Een wetsuit die namelijk niet goed aansluit op je lichaam kan ervoor zorgen dat er teveel water binnenkomt waardoor je een afremmende werking creëert. En een te kleine wetsuit kan zorgen voor discomfort wat je bewegingsvrijheid beperkt. Laat je daarom altijd goed informeren bij de keuze van je nieuwe triathlon wetsuit.

 

Triathlon wetsuits zijn helemaal afgestemd op het zwemgedeelte van de triathlon. De belangrijkste eigenschap is dat deze jou als drager beschermt tegen de kou. Om deze kou buiten te houden zijn ze gemaakt van neopreen. Als je het pak aan hebt en vervolgens gaat zwemmen komt er een héél dun laagje water in te staan wat vervolgens opgewarmd wordt door je lichaamswarmte. Hierdoor ben je in combinatie met het neopreen beter bestand tegen het koude water.

Het grote verschil zit hierbij in het gebruikte neopreen en de dikte van de panelen. Zo mag een triathlon wetsuit niet dikker zijn dan 5mm.

Een beter drijfvermogen
Een andere belangrijke eigenschap van een goede wetsuit is het drijfvermogen. Een wetsuit met een goed drijfvermogen zorgt ervoor dat je vlakker (horizontaler) in het water ligt. Hierdoor ben je gestroomlijnder waardoor je sneller kan zwemmen. Een ander voordeel is dat je met een goede zwem techniek je benen volledig met rust kan laten waardoor je de bespaarde energie vervolgens kan inzetten op het volgende onderdeel namelijk, fietsen.

Daarnaast zijn er nog andere elementen waar je op kan letten.

Wetsuit verboden? Ga dan voor een swimskin

De meeste triathleten dragen een trisuit als basis, bij het zwemmen wordt daar de wetsuit overeen aangetrokken. Door een hogere water temperatuur kan het namelijk voorkomen dat het verboden wordt door de triathlon organisatie om in een wetsuit te zwemmen. Ga je zwemmen in een trisuit? Dan absorbeert deze water wat een vertragend effect heeft. Daarnaast sluit een trisuit niet zo stak aan als een jammer of badpak, niet ideaal dus.

In plaats van een wetsuit kan je dan gaan voor een swimskin. Deze swimskin trek je over jouw trisuit aan zodat je veel minder last hebt van de afremmende werking van het trisuit. Swimskins hebben daarbij een hydrofobe (waterafstotende) werking. Daarnaast zijn de naden van de swimskins getapt en sluit het materiaal goed strak aan op je lichaam waardoor er nergens water naar binnen kan komen.

Ga je graag naar het buitenland om een triathlon te doen? Zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent en neem een swimskin mee.

2) De badmuts

De badmuts is bij alle triathlons een verplicht onderdeel van je zwem uitrusting. Soms krijg je een badmuts van de organisatie maar niet altijd. Het is dus wijs om er altijd eentje mee te nemen. Het voordeel van een goede badmuts is dat deze ervoor zorgt dat je gestroomlijnder (en daarmee sneller bent) en tevens je hoofd beter warm houdt.

Er zijn verschillende soorten badmutsen te verkrijgen. Zo zijn er badmutsen van siliconen, deze worden altijd gebruikt door triathleten. Siliconen badmutsen zijn namelijk zeer rekbaar, waterafstotend en UV licht bestendigd. Daarnaast zorgen ze voor een water afdichtende afsluiting.

Naast de siliconen badmutsen zijn er ook neopreen badmutsen. Deze worden gebruikt als je wilt trainen in kouder water. Een neopreen badmuts is warmer dan een siliconen badmuts. Hierbij kan je kiezen voor een reguliere badmuts of als het water nog wat kouder is voor een zogenoemde “bivakmuts”. Deze zorgt voor een nog betere bescherming tegen het koudere water.

De meeste triathleten hebben zowel een siliconen badmuts én neopreen badmuts liggen.

3) De zwembril

Een goede zwembril is een belangrijk onderdeel van je zwemoutfit. Vooral als je langere afstanden wilt gaan zwemmen is een zwembril onmisbaar. Een goede zwembril zorgt er namelijk voor dat je geen last krijgt van geïrriteerde ogen en goed zicht kan houden.

Als je regelmatig in openwater gaat zwemmen zal je te maken hebben met verschillende weers- en wateromstandigheden. Een van de elementen is de zon, hoewel de zon het water lekker opwarmt brengt het ook schadelijke uv-straling met zich mee. Daarom hebben verschillende zwembrillen speciale lenzen die je ogen bescherming bieden tegen deze schadelijke uv-straling. Hierbij kan je bijvoorbeeld kiezen voor een zwembril met getint glas zoals een spiegellens, een gepolariseerde lens of fotochrome lens. Zwembrillen met helder glas bieden vrijwel geen bescherming tegen uv-straling.

Naast een goede beschermende lens is het ook belangrijk om bij je keuze te kijken naar het formaat van de zwembril. Let erop dat deze niet te groot is en te ver uitsteekt. Bij de massa start van een triathlon kan het namelijk voorkomen dat dan je zwembril per ongeluk afgeslagen wordt door iedereen die tegelijk in het water springt. Belangrijk bij je keuze is dat de zwembril goed strak op je gezicht zit en niet te groot is.

Daarnaast beschik een goede zwembril ook over een anticondens technologie. Hiermee behoud je altijd helder zicht tijdens het zwemmen omdat je lenzen niet zullen beslaan.

Anti schuurplekken sticks

Zelfs de beste onder ons kan het voorkomen, pijnlijke en lastige schuurplekken die ontstaan door het gebruik van de wetsuit. Soms ontstaat er frictie tussen je huid en de trisuit / wetsuit die je draagt. Om eventuele schuurplekken tegen te gaan kan je de betreffende plekken op de huid insmeren met een anti-schuur stick.

 

Triathlon uitrusting voor fietsen

Na het zwemmen wil je zo snel mogelijk door naar het fiets onderdeel. Om tijd te winnen kan je jouw wetsuit (of swimskin) al deels uitrekken op de weg naar de transitie plaats. Aangekomen bij de transitie plek? Dan trek je snel je wetsuit (of swimskin) volledig uit en hup snel je fietsschoenen, fietshandschoenen aan en je fietshelm op en gaan!

 

Welke fietsuitrusting je allemaal nodig hebt gaan we nader bekijken.

1) Je racefiets

Een goede racefiets kan een groot verschil maken, niet alleen in comfort maar ook in tijd. Neem je voor het fietsen een normale racefiets? Dan kan je deze eventueel uitbreiden met een opzetstuur. Een goed opzetstuur zorgt ervoor dat je in een aerodynamischere houding gaat fietsen wat je ook weer tijdswinst oplevert én je wattage kan besparen.

Daarnaast is het belangrijk om tijdens het fietsen goed gehydrateerd te blijven. Dit kan je doen door water of sportdrank mee te nemen voor tijdens het fietsen. Om ervoor te zorgen dat de bidons niet in de weg zitten kan je een drinksysteem op je fietsframe monteren.

Wil je het écht serieus aanpakken? Dan kan je in plaats van een racefiets ook gaan voor een tijdritfiets. Een tijdritfiets is speciaal ontwikkeld om het meeste snelheid te behalen door gebruik te maken van lichte materialen en een aerodynamische houding van de fietser.

2) De fietshelm

Het dragen van een fietshelm is verplicht bij triathlons. Dit met een belangrijke reden, de helm bied namelijk bescherming bij een eventuele valpartij of ongeluk. Fietshelmen zijn verkrijgbaar in verschillende soorten. Zo zijn er race helmen en aero-helmen. Ga je voor een race helm dan is het belangrijk om op de ventilatie openingen te letten. Deze zorgen er namelijk voor dat de warmte goed afgevoerd kan worden.

Ga je voor een aero-helm dan is het belangrijk dat je volledig en in de juiste aerodynamische positie zit. Anders verminder de aero-helm geen wattage maar werkt het juist averechts. Zit je in de juiste positie dan zal het speciale ontwerp voor verminderingen van de luchtweerstand zorgen, je fietssnelheid verhogen en wattage besparen.

3) Fietsbril

Een goede fietsbril is onmisbaar tijdens het fietsen. Een belangrijke functie van de fietsbril is dat deze ervoor zorgt dat je ogen beter beschermd zijn tegen schadelijke uv-straling. Daarnaast beschermt de fietsbril ook tegen opspattende modder en opvliegende takjes en rondvliegende insecten. Hierdoor kan je jouw focus strak op de weg houden.

Fietsen tijdens een triathlon zonder goede fietsbril is eigenlijk geen optie. De fietsbril zorgt namelijk voor bescherming van je ogen tegen uv-licht maar ook tegen modder, takjes en insecten. Zo kan je jouw blik strak op de weg houden.

4) Fietsschoenen

Heb je een goede racefiets of een tijdritfiets? Dan beschikken deze bijna altijd ook over SPD pedalen. Mocht je beschikken over SPD pedalen dan kan je hier ook speciale triathlon fietsschoenen of racefietsschoenen voor kopen.

Triathlon fietsschoenen onderscheiden zich door de aanwezigheid van een klittenband sluiting waardoor je de schoenen nóg sneller dicht kan maken. Daarnaast hebben de triathlon fietsschoenen op de hak een lus om de fietsschoenen sneller en gemakkelijker aan te trekken. Zo kan je weer kostbare tijd besparen.

Pro-tip: Het eerste stukje bij de transitie mag je veelal niet direct fietsen. Je zal eerst een klein stukje moeten lopen / rennen met je fiets. Van te voren kan je alvast je fietsschoenen in je SPD-pedalen vastklikken. Hierdoor kan je vanuit het punt waar je mag fietsen meteen je fiets opspringen, je voeten in de schoenen doen en meteen door fietsen. Hierdoor kan je weer kostbare secondes besparen op je tijd.

Heb je goede raceschoenen of MTB schoenen liggen? Dan zullen deze ook voldoen.

5) Fietshandschoenen (optioneel)

Een setje fietshandschoenen is voor elke triathleet die langere afstanden moet fietsen zeker geen overbodige luxe. Fietshandschoenen zorgen ervoor dat je handen meer beschermd zijn bij een eventueel valpartij. Daarnaast zorgen ze er ook voor dat je minder last krijgt van je handpalmen. Goede fietshandschoenen hebben vaak ook nog een gelpadding aan de binnenkant om de schokken van het stuur nog beter op te kunnen vangen.

6) Sokken

Sommige triathleten kiezen ervoor om geen sokken te dragen andere daarentegen juist wel weer. Het wel of geen sokken dragen is veelal een persoonlijke keuze. Het kan wel fijn zijn om bij een langere fietsafstand sokken te dragen. Deze zorgen dan namelijk voor meer comfort tijdens het fietsen. Wil je graag sokken aan tijdens het fietsen? Zorg er dan wel voor dat je voeten goed droog zijn.

Indien je liever geen sokken wilt dragen dan is het belangrijk om een paar keer tijdens het getraind te hebben zonder sokken zodat je weet of je voeten dit aan zouden kunnen.

Fietsuitrusting

Tijdens de triathlon mag je helaas geen hulp van buitenaf ontvangen middels materiële of persoonlijke aard. Hierdoor ben je als triathleet redelijk op jezelf aangewezen. Daarom is het belangrijk om een setje fietsgereedschap en een bandenplaksetje mee te nemen zodat je zelf je fiets kan maken. Controleer voordat je begint met de triathlon altijd je fiets even goed.

Triathlon uitrusting voor hardlopen

Heb je nog voldoende energie over voor het laatste onderdeel van de triathlon? Mooi! Want het wordt steeds een stuk zwaarder. Nu gaan we van het fietsen naar hardlopen. Ditmaal wissel je de fietskleding in voor je hardloopkleding. Het trisuit houd je de hele triathlon aan, deze hoef je dus bij geen enkele wissel uit of aan te trekken.

Welke hardloopkleding en accessoires je nodig hebt gaan we nader bekijken.

Hardloopschoenen

Zonder een goed paar hardloopschoenen wordt het lastig om ver te komen op dit onderdeel. Vooral als je gaat voor de échte lange afstanden. Wil je gaan voor de aller snelste tijd? Dan kan je kiezen voor hardloopschoenen die zeer licht in gewicht zijn met een carbon plaat. Wil je graag meer comfort en demping dan kan je gaan voor een stevigere hardloopschoen.

Niet alleen zijn er flink wat verschillende hardloopschoenen, maar ook elke renner is verschillend. Kijk daarom goed welke hardloop schoen het beste bij jou past.

Pet / visor

Een pet of visor brengt je verlichting tijdens het hardlopen. Een pet kan je op verschillenden manieren helpen:

• Een pet biedt bescherming tegen de zon en regen op je hoofd en in je gezicht.
• Een pet zorgt ervoor dat je haren en transpiratie uit je gezicht blijven.
• Een pet zorgt voor een beter zicht en houd de zon uit je ogen.

Vind je een gesloten pet te warm? Dan kan je ook gaan voor een visor. Dit type pet heeft een open bovenkant. Een visor zorgt er ook voor dat je haren en transpiratie uit je gezichtsveld blijven.

Elastische veters

Met een set elastische veters kan je tijd besparen tijdens de transitie. Met deze veters hoef je jouw schoenveters namelijk niet meer te strikken.

Deze veters doe je in je vetergaatjes in plaats van je reguliere veters. Als je vervolgens tijdens de triathlon van schoenen moet wisselen dan hoef je elastische veters alleen aan te trekken en je kan gaan rennen.

Compressie tubes

Compressie tubes zijn bandages zonder voet die je om je kuiten heen doet om de doorbloeding te stimuleren en je kuitspier stabiel te houden. Door het dragen van compressie tubes kunnen je spieren minder snel vermoeid raken en de kans op blessures verkleinen.

Energiegels voor onderweg

Bij alle drie de onderdelen gebruik je veel energie. Om voldoende te kunnen blijven presteren moet je deze energie blijven aanvullen. Daarom nemen veel triathleten energiegels met zich mee. Klein van formaat en makkelijk om mee te nemen.

Bij het hardlopen gebruik je als triathleet vaak alleen nog energiegels en wordt er nog minimaal gedronken.

Voeding voor een triathlon is een héél specifiek iets. Daarom raden wij het aan om je voeding te bespreken met een voedingsexpert.

Running pack (hydration belt)

Naast voldoende energie middels voeding moet je ook voldoende gehydrateerd blijven. Dit kan je doen middels een bidon (is het makkelijkste) gevuld met water of sportdrank. Alleen wil je natuurlijk niet tijdens het hardlopen continue met een bidon in je hand hoeven te lopen.

Daarom zijn er speciale hydration belts. Deze doe je om je middel en hebben ruimte voor minimaal een bidon. Sommige hydration belts hebben ook ruimte voor twee bidons en nog extra opbergruimte.

Sport BH (dames)

Voor de dames die graag aan triathlon doen zijn er ook speciale sport bh’s. Deze maakt je triathlons een stuk comfortabeler. Zonder een sport BH heb je namelijk meer risico op weefselschade en rugpijn. De juiste sport bh geeft je de ondersteuning die je nodig hebt wanneer jij tot het uiterste gaat.


Belangrijk bij een sport bh is dat deze compressie biedt en je borsten tijdens het sporten goed op hun plek blijven.

Waarom Sanden?
Sports Specialists Since 2001

Home | Blog > Wat heb je nodig voor je halve of hele triathlon? (gevorderd)

Print